
Εργαστήρια
Εκπαιδευτική Ρομποτική
Η Εκπαιδευτική Ρομποτική είναι ένα σχέδιο διεπιστημονικής δραστηριότητας που συνδυάζοντας τις διάφορες επιστήμες, τα Μαθηματικά, την Πληροφορική και τις νέες τεχνολογίες, προσφέρει σημαντικά οφέλη στην εκπαίδευση και στους υπόλοιπους τομείς της ζωής των μαθητών.
Στο εργαστήρι της Εκπαιδευτικής Ρομποτικής οι μικροί μας φίλοι δεν μαθαίνουν να συναρμολογούν και να προγραμματίζουν απλώς ένα «ρομποτάκι».
- Μαθαίνουν νέους τρόπους για να κατανοούν, να αναλύουν και να επιλύουν δύσκολα προβλήματα της καθημερινής τους ζωής.
- Αναπτύσσουν τον μαθηματικό, τον αλγοριθμικό και τον αφαιρετικό τρόπο σκέψης, ενισχύοντας έτσι τις μαθησιακές τους δεξιότητες.
- Μέσα από τη διαδικασία της κατασκευής και του ελέγχου ενός «ρομπότ» οι μαθητές έχουν την ευκαιρία να εξοικειωθούν με την επιστήμη της Πληροφορικής, τον προγραμματισμό και τις διάφορες τεχνολογίες που δημιούργησε και εξακολουθεί να δημιουργεί ο άνθρωπος.
- Οι μαθητές έχουν την ευκαιρία να μάθουν και να κατανοήσουν τον τρόπο που λειτουργούν οι υπάρχουσες τεχνολογίες· ακόμα παραπέρα, λαμβάνουν τα ερεθίσματα που χρειάζονται για να δημιουργήσουν οι ίδιοι τις νέες τεχνολογίες του αύριο.
- Αναπτύσσουν κοινωνικές δεξιότητες και εξασκούν τη συναισθηματική τους νοημοσύνη· αφού, όχι μόνο θα εργαστούν σε ομάδες και θα πρέπει να συνεργαστούν ομαλά με τους συμμαθητές τους, αλλά θα χρειαστεί να τους βοηθήσουν και να μεταφέρουν τη σκέψη τους ο ένας στον άλλο με κατανοητό τρόπο.
- Τα παιδιά μαθαίνουν να συνεργάζονται αποτελεσματικά ως ομάδα, αποκτούν αυτοπεποίθηση και βρίσκουν νέους δρόμους για να διοχετεύσουν τη δημιουργικότητά τους.
Συνδυάζοντας λοιπόν όλα τα παραπάνω, οι μαθητές που θα συμμετάσχουν στο πρόγραμμα της Εκπαιδευτικής Ρομποτικής θα είναι σε θέση:
- Να κατασκευάζουν ένα «ρομπότ» συνδυάζοντας αποτελεσματικά όλα τα μηχανικά μέρη από τα οποία αυτό αποτελείται: τουβλάκια, γρανάζια, άξονες, κινητήρες, κλπ.
- Να κατανοούν τις βασικές αρχές της Μηχανικής και του τρόπου μετάδοσης της κίνησης μεταξύ των εξαρτημάτων της «μηχανής-ρομπότ».
- Να συγγράφουν τις κατάλληλες εντολές, τον αλγόριθμο, με τη βοήθεια του κατάλληλου προγραμματιστικού περιβάλλοντος, ώστε να ελέγχουν το «ρομπότ» και να εκτελούν μια ή περισσότερες λειτουργίες.
- Να χρησιμοποιούν αποτελεσματικά τους απαραίτητους αισθητήρες, ώστε να επικοινωνούν και να αλληλεπιδρούν με τα «ρομποτάκια» τους.
- Να κατανοούν τους νόμους της Φυσικής και της Μηχανικής, να χρησιμοποιούν κατάλληλα τους μαθηματικούς τύπους για να εκτελούν πολύπλοκους υπολογισμούς.
- Να εφαρμόζουν τις γνώσεις των επιστημονικών πεδίων της Φυσικής, της Μηχανικής, των Μαθηματικών και της Πληροφορικής, ώστε να επιλύουν απαιτητικά προβλήματα και να υλοποιούν ενδιαφέρουσες εργασίες.
Μία φορά τη εβδομάδα
Ένα «ρομπότ» είναι απλώς μια «μηχανή» που αντιλαμβάνεται μονάχα δυο καταστάσεις, αν περνάει ρεύμα ή όχι μέσα από τα κυκλώματά του, και εκτελεί εντολές με ασύλληπτη ταχύτητα. Ο προγραμματιστής είναι εκείνος που με το συγγραφικό του έργο, το πρόγραμμα δηλαδή, δίνει την ψευδαίσθηση ότι η «μηχανή» αυτή είναι ένα ευφυές «όν».
STEΑM
Στις μέρες μας βρισκόμαστε αντιμέτωποι με τις συνέπειες και τις προκλήσεις που δημιούργησε η «τεχνολογική επανάσταση» των περασμένων ετών· την ίδια στιγμή, η εξέλιξη των διάφορων επιστημονικών τομέων και η ανάπτυξη των νέων τεχνολογιών συμβαίνουν με φρενήρεις ρυθμούς.
Το STEΑM -Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics ( Επιστήμη, Τεχνολογία, Μηχανική, Τέχνες, Μαθηματικά )- είναι ένα εκπαιδευτικό πλαίσιο που χρησιμοποιείται σε παγκόσμια κλίμακα τα τελευταία χρόνια. Πρωτοεμφανίστηκε στις ΗΠΑ και αναφέρεται στον ολοκληρωμένο και ενοποιημένο σχεδιασμό της διδασκαλίας των επιμέρους τομέων του σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Αποτελεί μια εναλλακτική πρόταση έναντι του «καθηγητοκεντρικού» μοντέλου διδασκαλίας και δίνει έμφαση στην «ανακαλυπτική» μέθοδο της γνώσης, στις ερευνητικές και διαθεματικές εργασίες και δραστηριότητες.
Ο σκοπός της εκπαιδευτικής μεθοδολογίας του STEAM είναι:
- Να συνδέσει τη μάθηση της θεωρητικής γνώσης με τις πραγματικές συνθήκες της πρακτικής εφαρμογής, ώστε να φέρει τους μαθητές πιο κοντά στις ανάγκες της σύγχρονης κοινωνίας.
- Να προετοιμάσει κατάλληλα τις επόμενες γενιές για να μπορέσουν να ανταπεξέλθουν και να ξεπεράσουν τις νέες -πιο απαιτητικές- προκλήσεις που θα φέρουν οι τεχνολογίες που γεννιούνται σήμερα στο μέλλον.
- Το STEAM δίνει τη δυνατότητα στους μαθητές να γνωρίσουν και να κατανοήσουν καλύτερα τις γνώσεις που αποκομίζουν μέσω της παραδοσιακής μεθόδου διδασκαλίας στους τομείς των Φυσικών Επιστημών, της Τεχνολογίας, της Μηχανικής και των Μαθηματικών και να τις εφαρμόσουν στην «πράξη».
Μέσω της εκπαιδευτικής μεθοδολογίας του STEAM και της διαδικασίας της βιωματικής μάθησης, τα παιδιά έχουν την ευκαιρία να καλλιεργήσουν και να ενισχύσουν μερικές από τις ζωτικές ικανότητες που θα χρειαστούν στο μέλλον τους ως μαθητές στις ανώτερες βαθμίδες, εργαζόμενοι και ενεργά μέλη του κοινωνικού συνόλου:
- Κριτική σκέψη
- Ανάλυση και επίλυση προβλημάτων
- Ζοφερή φαντασία
- Δημιουργικότητα
- Άνεση στην επικοινωνία
Οι ικανότητες αυτές, σε συνδυασμό με ένα σύνολο γνώσεων, ανοίγουν το δρόμο στην καινοτομία και σε μια επιτυχημένη επαγγελματική σταδιοδρομία.
Μία φορά τη εβδομάδα
Η λογική θα σε πάει από το Α στο Β. Η φαντασία θα σε πάει παντού.
Αλβέρτος Αϊνστάιν
Messy Play
Το Messy Play, το γνωστό ως Αισθητηριακό Παιχνίδι είναι το παιχνίδι το οποίο αφορά οποιαδήποτε δραστηριότητα περιλαμβάνει τη χρήση των αισθήσεων (αφή, όραση, γεύση, όσφρηση, ακοή, κίνηση) σε συνδοιασμό με αισθητηριακά υλικά και εργαλεία.
Όσο «messy» και αν μας φαίνεται όμως το παιχνίδι, το σίγουρο είναι ότι παρέχεται μάθηση μέσα από το χάος ενώ συμβάλλει στη σωστή και ολιστική ανάπτυξη του παιδιού. Φυσικά υλικά όπως το χώμα, η άμμος, ο πηλός, το αλεύρι, το νερό και τα βρώσιμα χρώματα επιτρέπουν στο παιδί να δημιουργήσει έναν ελεγχόμενο χαμό.
Το παιδί πειραματίζεται με τα υλικά, ανακαλύπτει τις ιδιότητές τους και τι επίδραση μπορεί να έχουν οι ενέργειές τους σ΄αυτά. Έτσι, ως μικρός επιστήμονας, θέτει ερωτήματα, συλλέγει δεδομένα και επιχειρεί να δώσει τις τελικές του απαντήσεις.
Οι αισθητητριακές πλούσιες εμπειρίες βοηθούν να δημιουργηθούν συνδέσεις στον εγκέφαλο που βοηθούν τη μάθηση των παιδιών (Gascoyne, 2012) και χαρίζουν απίστευτα αναπτυξιακά οφέλη:
- Ενίσχυση Συγκέντρωσης και Προσοχής.
- Ανάπτυξη λεπτής – αδρής αλλά και γενικότερης κινητικής ανάπτυξης.
- Ενίσχυση γλωσσικών δεξιοτήτων και επικοινωνία.
- Ψυχική ευημερία, καθώς αποτελεί τρόπο εκτόνωσης και διαχείρισης αρνητικών συναισθημάτων.
- Διαχείριση άγχους.
- Θετική προσέγγιση απέναντι σε νέες εμπειρίες.
- Φαντασία.
Φιλαναγνωσία
Πόσες φορές έχουμε σκεφτεί να μπορούσαμε να κάναμε ταξίδια με τα παιδιά μας; Πόσες φορές έχουμε φανταστεί να μπορούσαμε να τα παίρναμε από το χέρι και μαζί τους να ταξιδεύαμε ακόμα και στην πιο απομακρυσμένη γωνιά του κόσμου; Να ζούσαμε περιπέτειες, χωρίς να φοβόμαστε για την ασφάλειά τους, να ανακαλύπταμε χαμένους θησαυρούς, να βλέπαμε τις ομορφιές της ζωής και να επιστρέφαμε γεμάτοι όμορφες εικόνες και συναισθήματα.
Και ενώ μπορεί να σκεφτόμαστε ότι αυτό όσο όμορφο και αν ακούγεται, στην πραγματικότητα είναι ανέφικτο μας διαφεύγει ότι μπορούμε να το κατορθώσουμε κάθε φορά που διαβάζουμε ένα βιβλίο μαζί με το παιδί μας. Γιατί η Φιλαναγνωσία, η οποία είναι έμφυτη σε κάποια παιδιά ενώ σε κάποια άλλα δεν είναι, στην πραγματικότητα είναι μια στάση ζωής που μπορεί να κατακτηθεί από μικρή ηλικία. Είναι η εξοικείωση του μαθητή με το βιβλίο, την ανάγνωση και η σταδιακή εδραίωση μιας φιλικής σχέσης με το λογοτεχνικό βιβλίο. Είναι αυτή η σχέση που θα το βοηθήσει:
- Να αναπτύξει την κριτική και δημιουργική του σκέψη.
- Να δραστηριοποιήσει τη φαντασία του και την εφευρετικότητά του.
- Να εμπλουτίσει την αισθητική του καλλιέργεια.
- Να δοκιμάσει τα συναισθήματά του αναπτύσσοντας έτσι τη συναισθηματική του νοημοσύνη.
- Να καλλιεργήσει τη γλωσσική του έκφραση με έμμεσο και βιωματικό τρόπο.
- Να συγκροτήσει ολόπλευρα την προσωπικότητά του.
Μία φορά τη εβδομάδα
Παν – Επιστήμονες
Το νέο πρωτοποριακό τμήμα, οι Παν – Επιστήμονες είναι ένα εργαστήριο βασισμένο στη μαιευτική μέθοδο του Σωκράτη το οποίο έρχεται να θέσει ως κέντρο του, τον ίδιο τον άνθρωπο. Σε μία εποχή όπου το σχολείο έχει αποκτήσει μόνο τεχνοκρατικό και επαγγελματικό χαρακτήρα οι παν-επιστήμονες έρχονται στον αντίποδά τους και στοχεύουν στον εμπλουτισμό των γνώσεων, την ψυχική και πνευματική ανάπτυξη του ατόμου, την ολόπλευρη μόρφωση και τη διάπλαση των διανοητικών δυνάμεων μέσα από την μετάδοση της ανθρωπιστικής μόρφωσης.
Στο ταξίδι αυτό οι μικροί μας παν-επιστήμονες, πάντα στο πλαίσιο της βιωματικής μάθησης, μελετούν, ερευνούν, πειραματίζονται και παρατηρούν την εξέλιξη του ανθρώπου από τις πρώτες μορφές κοινωνίας μέχρι και σήμερα μέσα από τις εκφάνσεις – επιστήμες της ζωής. Αυτό όμως που διαχωρίζει το συγκεκριμένο εργαστήριο από τα άλλα τεχνοκρατικά εργαστήρια είναι ότι στο επίκεντρο των μαθημάτων συναντάμε πάντα το ίδιο το παιδί. Τα παιδιά καθοδηγούν την πορεία της διδασκαλίας, γίνονται κυρίαρχα της γνώσης τους και καταλήγουν στο δικό τους συμπέρασμα.
Στόχος είναι λοιπόν τα παιδιά:
- Να έχουν τη δυνατότητα να κατανοήσουν τα όσα συμβαίνουν γύρω τους στον κόσμο, αλλά και να παραδειγματιστούν ώστε να βελτιώσουν την κοινωνία και τον κόσμο του σήμερα.
- Να έλθουν σε επαφή με διαφορετικά κειμενικά είδη και να εξοικειωθούν με αυτά.
- Να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους, αφού έρθουν σε επαφή με επιστήμες όπως η Ιστορία, η Φιλοσοφία, η Κοινωνιολογία, η Γλωσσολογία, η Αρχιτεκτονική, η Γεωγραφία.
- Να αποκτήσουν πολύπλευρη μόρφωση.
- Να εξοικειωθούν σε στρατηγικές ανεύρεση γνώσης.
- Να αναπτύξουν τη διαλεκτική ικανότητα.
Μία φορά τη εβδομάδα